Sök:

Sökresultat:

3651 Uppsatser om Goda läraregenskaper - Sida 1 av 244

PÄ upptÀcktsfÀrd i ?den goda platsen? ? en tvÀrvetenskaplig litteraturstudie

PÄ upptÀcktsfÀrd i ?den goda platsen? innebÀr en lÀsning av en tvÀrvetenskaplig litteraturstudie. Uppsatsen syftar till att nÄ en ökad förstÄelse kring ?den goda platsen? genom att se hur olika vetenskapsdiscipliner tar upp och beskriver begreppet och fenomenet i olika texter. Studien fokuserar pÄ tolkning av texter och Àr sÄledes en kvalitativ inriktad studie med hermeneutisk utgÄngspunkt..

Den goda pedagogen

Viktiga egenskaper för att uppnÄ goda resultat med elever. Vad jag kan göra som pedagog..

Engagerade och skickliga lÀrare : Konstruktionen av den goda lÀraren i Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar under Är 2014

Uppsatsens syfte Àr att undersöka den diskursiva konstruktionen av den goda lÀraren i tidningen Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar. Detta har Àven gjort att ljus kastats över den diskurs som format den goda lÀraren. De frÄgor som stÀlldes för att uppfylla syftet var hur den goda lÀraren positioneras i skolan och utbildningens möjlighetsrum, hur den goda lÀraren konstrueras utifrÄn en samhÀllelig diskurs, hur den goda lÀraren konstrueras utifrÄn en kunskapsdiskurs och vilka egenskaper den goda lÀraren konstrueras med. Undersökningens teoretiska ramverk Àr diskursteori vilket innebÀr att en diskursanalys gjorts. Valet gjordes utifrÄn att tidningen Dagens Nyheter betraktades som en diskursiv praktik vilken kan ses som en producent av verkligheten.

En god relation : - Goda möten mellan lÀrare och förÀldrar ur ett lÀrarstuderandes betraktelsesÀtt

Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrarstudenter ser pÄ villkoren för goda relationer mellan lÀrare och förÀldrar genom observationer frÄn sin verksamhetsförlagda utbildning. I studien genomfördes intervjuer pÄ lÀrarstudenter med utbildningsinriktning förskola och skolans tidigare Är. Genom intervjuerna framkom det att det finns olika sÀtt att skapa goda relationer och att handledarna till informanterna har haft olika engagemang i att skapa goda relationer. Det har ocksÄ framkommit att lÀrarstudenter inte kÀnner sig tillrÀckligt kunniga i att skapa goda relationer mellan lÀrare och förÀlder vilket har skapat en otrygghet hos dem. Det finns ocksÄ tendenser till att det Àr skillnad mellan manliga och kvinnliga lÀrare och hur de hanterar konflikter och relationerna..

Pedagogen, dirigenten för goda lÀrandemiljöer

I denna studie undersöker och beskriver vi hur nÄgra pedagoger i sin praktik anvÀnder och uppfattar de tre framgÄngsfaktorer vi har identifierat i syfte att skapa en god lÀrandemiljö. Dessa framgÄngsfaktorer Àr pedagogens etiska förhÄllningssÀtt, organisatoriska förmÄga samt förmÄga att skapa goda sociala interaktioner. Resultatet visar att den enskilda pedagogen spelar en viktig roll vad det gÀller att skapa och medverka till goda lÀrandemiljöer. Pedagogen Àr verkligen dirigenten för goda lÀrandemiljöer..

Skapande av det goda företaget

Syftet med vÄr uppsats Àr att studera om företagskultur pÄverkar eller pÄverkas av etik i ett företag samt att, om det Àr sÄ, ta reda pÄ om ett företag kan skapa en etisk företagskultur och i sÄ fall hur. VÄra slutsatser Àr att etik och kultur Àr tvÄ sidor av samma mynt. Ett Äterkommande begrepp i bÄde etik och företagskultur Àr gemensamma vÀrderingar och vi anser att det goda företaget och god företagsetik kan beskrivas av de grundlÀggande vÀrderingar som rÄder i företaget. H&M:s vÀrderingar gÄr att hÀnföra till filosofins teorier om etik. Vi har ocksÄ funnit dem etiska eftersom det rÄder en sund harmoni emellan dem.

Den goda arbetsplatsen : En studie om betydelsefullafaktorer för att skapa en god arbetsplats

Denna studie handlar om vilka goda faktorer som upplevs finnas inom fyra hemtjÀnstgrupper, och studiens syfte Àr att undersöka medarbetarnas upplevelser av deras arbetsplats samt belysa hur deras chefer praktisktarbetar med att skapa en god arbetsplats. Studiens resultat riktar sig frÀmst till denkommunsom uppsatsen Àr skriven Ätmen Àven till andra organisationer som har intresse av att utvecklaen god arbetsplats för sina medarbetare. FrÄn enkÀtsvaren och intervjuerna ges en bild av de beskrivna goda faktorerna frÄn medarbetarna, samtidigt som enhetschefernas arbete med denna arbetsplats tydliggörs.Medarbetarna upplevde samarbeteoch stöttning inom arbetsgruppensom betydelsefullt, men lika viktigt var det att utföra ett högkvalitativt omsorgsarbete gentemot vÄrdtagaren. Chefens praktiska arbete Àrenligttidigare studier betydelsefullt för den goda arbetsplatsen, men medarbetarna var av annan uppfattningi minstudie.Avslutningsvis framhÄllsatt den goda arbetsplatsen Àr komplexatt undersöka och beskriva, vilket gör det svÄrt att förmedla en övergripande bild av de goda faktorerna i en sÄ pass liten studie som denna. DÀremot ger studien en inblick i vilka faktorer som kan pÄverkagoda arbetsplatserinom hemtjÀnsten, samt hur chefers arbete med den goda arbetsplatsenkanseut i denna verksamhet..

frÀmjande av goda kamratrelationer i förskolan - pedagogers och barns berÀtteleser

I uppsatsen Àr syftet att ta reda pÄ: Hur pedagoger ska kunna understödja godakamratrelationer och vad barnen anser vara en god kamratrelation.Uppsatsen genomförs genom att nÄgra pedagoger pÄ tvÄ förskolor intervjuas om hur de i sittarbete understödjer goda kamratrelationer, Àven sju barn intervjuas för fÄ se deras syn pÄ huren bra kamratrelation och Àven hur sÀmre relation Àr enligt barnen.Uppsatsens resultat visar att pedagogerna tycker att stödjande av goda kamratrelationer Àr ettviktigt Àmne som de menar att de stÀndigt arbetar med. Barnen anser att, en bra kamrat ÀrnÄgon som Àr snÀll och en dÄlig kamrat Àr nÄgon som förstör leken eller nÄgon som sÀger dufÄr inte vara med..

Att motivera och inspirera till utvecklingsarbete med hjÀlp av goda exempel

Hur lyckas man skapa förutsÀttningar för kommunala verksamheter i stadsdelen BrynÀs att nyttja varandras goda exempel nÀr det gÀller inflytande, delaktighet, jÀmstÀlldhet och mÄngfald i arbetet med att vidareutveckla ?Den goda arbetsplatsen?? Denna studie har kartlagt goda exempel i verksamheterna genom intervjuer och sedan har dessa spridits i organisationen. Goda exempel finns inom verksamheterna, framförallt pÄ hur man arbetar för att frÀmja inflytande och delaktighet. FÄ insatser görs inom jÀmstÀlldhets- och mÄngfaldsomrÄdet, vilket till stor del beror pÄ att man inte reflekterat över dessa frÄgor och heller inte upplever nÄgon brist inom omrÄdena. För att ta reda pÄ effekten av spridningen anvÀndes en kvantitativ metod (enkÀt).

Det goda bemötandet : en litteraturstudie om hur det goda bemötandet utmÀrker sig i demensvÄrden

Oavsett i vilket sammanhang vi befinner oss i sÄ Àr ett gott bemötande av betydelse. Har vi dessutom en nedsatt kognitiv förmÄga, sÄsom vid demenssjukdom, Àr bemötandet av Ànnu större betydelse. Sett ur ett vÄrdarperspektiv ligger olika fenomen till grund för ett gott bemötande. Bakgrund: Tidigare studier visar att bemötande har betydelse inom demensvÄrden och bemötandet har beskrivits utifrÄn olika aspekter/perspektiv dÀr bemötandets möjligheter och svÄrigheter diskuteras. Syfte: Studiens syfte vara tt belysa det goda bemötandet i demensvÄrden.

Den goda lÀraren - Ur ett elevperspektiv

AbstractSyftet med uppsatsen Àr att undersöka vad som utmÀrker den goda lÀraren enligtgymnasieelever. UtifrÄn syftet har vi i litteraturen satt fokus pÄ att definiera dengoda lÀraren ur ett lÀrar- respektive elevperspektiv. Dessutom har vi i teorin lyftlÀrarens Àmneskunskap, ledarroll samt relationen mellan lÀrare och elever. För att fÄsvar pÄ uppsatsens syfte valde vi att genomföra tre fokusgruppsintervjuer medgymnasieelever för att fÄ reda pÄ vad de tycker kÀnnetecknar en god lÀrare. Efter attvi bearbetat resultatet och stÀllt det mot litteraturen kunde vi urskilja att den godalÀraren Àr nÄgon som tar ledarrollen, Àr bestÀmd, Àr rÀttvis, har god Àmneskunskap,har intresse och engagemang för Àmne och yrke samt skapar en god relation medeleverna.

Det goda bemötandet - en litteraturstudie om hur det goda bemötandet utmÀrker sig i demensvÄrden

Oavsett i vilket sammanhang vi befinner oss i sÄ Àr ett gott bemötande av betydelse. Har vi dessutom en nedsatt kognitiv förmÄga, sÄsom vid demenssjukdom, Àr bemötandet av Ànnu större betydelse. Sett ur ett vÄrdarperspektiv ligger olika fenomen till grund för ett gott bemötande. Bakgrund: Tidigare studier visar att bemötande har betydelse inom demensvÄrden och bemötandet har beskrivits utifrÄn olika aspekter/perspektiv dÀr bemötandets möjligheter och svÄrigheter diskuteras. Syfte: Studiens syfte vara tt belysa det goda bemötandet i demensvÄrden.

Den Goda Staden? Bostadssegregation i framtidens Göteborg

Göteborg vill bli "Den Goda Staden". "... en levande stadsmiljö dÀr arbete, boende, service, kultur, rekreation och idrott blandas pÄ ett fruktbart sÀtt. Det Àr en stad som Àr rik och levande för alla mÀnniskor"..

Mor ror. Far Àr rar : En diskursanalytisk studie av barndom och genus i lÀseböcker för grundskolan.

Mitt syfte Àr att ta reda pÄ hur det goda barnet konstrueras i lÀseböcker frÄn tre olika perioder. Jag tittar Àven pÄ hur det goda barnet konstruerades i relation till genus, familj, skola och samhÀlle. Det goda barnet konstrueras antingen som pojke eller som flicka och detta görs genom att de identifieras i motsats till varandra. Pojkar och flickor görs till en dikotomi. Det goda könsspecificerade barnet sÀtts sedan in i olika sammanhang som familj, skola och samhÀlle.

LÀsning Àr bra att ha i livet : En jÀmförelse mellan goda och svaga lÀsares syn pÄ lÀsning, lÀsningens nytta och lÀsintresse

Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ vilka tankar goda och svaga lÀsare i Ärskurserna ett och tre, bar pÄ betrÀffandelÀsning och lÀsningens nytta. Dessutom granska ifall det fanns nÄgra skillnader i lÀsintresset hos eleverna. LÀsintresse och lÀsglÀdje Àr en förutsÀttning för att lÀsfÀrdigheterna ska utvecklas och om eleven inte upplever lÀsningen som meningsfull, kan det fÄ stora konsekvenser för hela lÀsundervisningen. PÄ grund av att lÀsförmÄgan minskas nÀr lÀsglÀdjen Àr tryter, ville jag undersöka hur elevernas lÀsintresse sÄg ut för goda respektive svaga lÀsare. DÀrefter jÀmfördes och analyserades resultatet för att se ifall det fanns nÄgra kopplingar mellan goda lÀsare och gott lÀsintresse, kontra svaga lÀsare och dÄligt lÀsintresse.

1 NĂ€sta sida ->